Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Autonieuws

Whiplash voorkomen

Submitted by on 01/12/2008 – 11:36No Comment

[media id=13 width=568 height=425]


Veel hoofdsteunen zijn niet goed afgesteld of kunnen niet goed worden afgesteld. De afstand tussen hoofd, nek en hoofdsteun is te groot met als mogelijk gevolg dat bij een aanrijding van achteren whiplash optreedt. 

Whiplash is het meest voorkomende letsel bij verkeersongevallen. Jaarlijks vinden minstens 15.000 aanrijdingen plaats met whiplash tot gevolg. Ruim tien procent houdt blijvend klachten. Om een whiplash te voorkomen is de horizontale afstand tussen hoofd en hoofdsteun cruciaal. Leasemaatschappij Wagenplan onderdeel van Centraal Beheer Achmea introduceert als eerste in ons land de ‘SmartRest‘. Een voorziening voor de hoofdsteun van een autostoel waarmee de afstand tussen hoofd en hoofdsteun, en daarmee de kans op een whiplash, kan worden verkleind. En plaatst de SmartRest als eerste in de tweeduizend leaseauto’s van Achmea.

Whiplash?
Whiplash is vooral geassocieerd met achteraanrijdingen in het wegverkeer. Wanneer een voertuig van achteren wordt geraakt, zullen de inzittenden als gevolg van hun ‘traagheid’ ten opzichte van hun voertuig plotseling naar achteren worden gedwongen, tegen hun stoelleuning. Een vrij bewegend hoofd kan daarbij ten opzichte van de romp achterover worden geslingerd (hypertensie) en vervolgens weer naar voren worden teruggekaatst (superextensie). De plotselinge achterwaartse beweging leidt tot grotere buiging dan de voorwaartse beweging, omdat in het laatste geval de kin tegen de borst stuit. Niet voor niets wordt getracht die achterwaartse beweging te beperken door toepassing van hoofdsteunen. “Een Whiplash kan veel persoonlijk leed veroorzaken,” zegt verkeerspschycholoog Adriaan Heino.

SmartRest
Het belangrijkste probleem bij hoofdsteunen is het ontbreken van de mogelijkheid de horizontale afstand in te stellen. Onderzoek heeft aangetoond dat in de meeste gevallen deze afstand meer dan tien centimeter is. “De SmartRest is ontwikkeld om de functie van de hoofdsteun te verbeteren,” zegt initatiefnemer Johan Schallenberg. “Ons product verkleint de afstand tussen hoofd en hoofdsteun en reduceert daarmee de snelheid waarmee het hoofd achterwaarts geslingerd wordt bij een aanrijding van achteren. Doordat de hoofdsteun dichterbij het hoofd staat biedt deze daadwerkelijke steun aan het hoofd en geeft tevens een ontspannen gevoel,” meent hij. “De SmartRest is gemakkelijk te monteren, universeel toepasbaar en door de gebruikte materialen zo goed als onzichtbaar in het interieur,” vult Schallenberg nog aan. De Whiplash Stichting Nederland en VVN bevelen de SmartRest aan.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.