Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Autonieuws

Volkswagen Touareg schoon

Submitted by on 05/02/2009 – 10:34No Comment
Het gaat erom wat er van binnen zit…
Foto: Het gaat erom wat er van binnen zit
Goed voor het milieu wordt zo’n bakbeest natuurlijk nooit, maar zelfs met een auto als de Volkswagen Touareg zijn er verbeteringen te halen. Tenminste, daar waar het gaat om de belasting voor het milieu. Volkswagen presenteerde namelijk gisteren de Hybride Touareg. Eentje met toch nog 374 pk – eh… sorry 275 kW – en een koppel van 550 Nm. Milieuvriendelijk kicken noemen we dat, wanneer we in krap zes en een halve seconde van nul naar honderd accelereren.

Wil je als Touareg eigenaar weten dat je verbruik in het stadsverkeer een kwart lager is met zo’n Hybride-uitvoering? Ja, natuurlijk! Gemiddeld verbruikt de Touareg negen liter op de honderd kilometer. Extra meegenomen is de CO2-emissie van 210 g/km en misschien zal je dat niets zeggen, maar deze voldoet aan de emissie-eisen volgens de Euro5– en Amerikaanse ULEV2-normen. Vooral binnen de bebouwde kom zijn de milieuvoordelen aanzienlijk. Tot een snelheid van 50 km/uur wordt de Touareg V6 TSI Hybrid namelijk aangedreven door de elektromotor, waarbij geen schadelijke stoffen vrijkomen. Ook een geïntegreerd start-stopsysteem voor de benzinemotor bewijst goede diensten om brandstofverbruik en emissies tot een minimum te beperken.

Techniek
In technisch opzicht ligt het concept van de 3.0 liter V6 TSI benzinemotor in het verlengde van de veelgeprezen reeks viercilinder TSI-motoren die Volkswagen recentelijk heeft geïntroduceerd. Hiermee gaat Volkswagen door op de ingeslagen weg van intelligent downsizen – een kleinere cilinderinhoud met directe inspuiting en een verbeterd inlaattraject. Het vermogen van de V6 bedraagt 245 kW/333 pk bij 5500 toeren, terwijl het maximumkoppel van 440 Nm al vanaf 3000 beschikbaar is. Door de aanwezigheid van een krachtige elektromotor – goed voor 38 kW/52 pk en 300 Nm – beschikt de bestuurder vanuit stilstand over een aanzienlijk koppel. In het koelsysteem van de benzinemotor is een waterpomp opgenomen, die uitgeschakeld blijft tot het moment dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Het gecombineerde vermogen van beide krachtbronnen wordt elektronisch verdeeld. De elektromotor is bijvoorbeeld in staat tijdelijk meer koppel te leveren tot het moment dat de verbrandingsmotor de beoogde trekkracht levert, wat leidt tot een beter accelererend vermogen en een lager brandstofverbruik.

Herkenbaar, zo'n Volkswagen TouaregMinder brandstofverbruik
Onderzoek wijst uit dat het gecombineerde brandstofverbruik – bebouwde kom en snelweg – tot 17 procent lager ligt. Deze sterk verbeterde brandstofefficiency heeft Volkswagen gerealiseerd aan de hand van een start/-stopsysteem, regeneratief remmen en natuurlijk de efficiënte elektromotor. Daarnaast wordt op het moment dat de bestuurder zijn of haar voet van het gaspedaal haalt, de V6 TSI motor losgekoppeld van de transmissie. Dit gebeurt zelfs bij hogere snelheden – voor de productieversie tot ongeveer 160 km/h. Hiermee wordt voorkomen dat energie verloren gaat als gevolg van mechanische wrijving, waardoor de Touareg merkbaar comfortabeler rijdt. Door tijdens het rijden goed te anticiperen kan de bestuurder bovendien zelf direct bijdragen aan het verlagen van het brandstofverbruik. De elektromotor vervult tevens de functie van dynamo, voor de stroomvoorziening van het elektrische systeem en om het energieniveau in de hoogvoltage NiMH-accu op peil te houden. Tijdens het rijden zorgt de elektromotor er tot slot voor dat de V6 TSI-motor ongemerkt en snel wordt gestart.

Gewichtsbesparing
Om een deel van het extra gewicht van de componenten van de hybride aandrijflijn (in totaal zo’n 175 kilo) te compenseren, verschilt het prototype op een groot aantal punten van het huidige productiemodel. Een voorbeeld daarvan is de 4MOTION-vierwielaanrijving. In de huidige Touareg wordt het vermogen via een middendifferentieel en een tussenbak met hoge en lage gearing naar de voor- en achterwielen gedirigeerd. De Touareg V6 TSI Hybrid is voorzien van een lichter Torsen-differentieel dat vergelijkbaar is met dat van de Audi Q7.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.