Ruud en René Steenmetz winnen eerste race Toerwagen Diesel Cup

Toerwagen Diesel Cup ging naar de equipe René en Ruud Steenmetz
De allereerste zege van het nieuwe seizoen bij de Toerwagen Diesel Cup ging naar de equipe René en Ruud Steenmetz. Problemen bij de concurrentie boden vader en zoon de kans naar de voorste gelederen door te schuiven en ze reden zich met hun Volkswagen Golf naar hun eerste overwinning tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort.
De tweede plaats ging naar Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen), die zich zaterdagochtend nog last minute tot een equipe vormden. De derde plaats viel ten prooi aan de vanaf pole-position vertrokken Volvo-equipe van Bas Baars en Marcel Roeleveld.
Bij de start van de wedstrijd was het de equipe Braams/Verschuur die terugviel, waardoor de debuterende Toyota Auris van Jeroen den Boer de tweede positie overnam en aansluiting vond bij de vanaf pole-position vertrokken Volvo C30 equipe van Baars en Roeleveld. Het Volvo-duo verloor echter in de zevende ronde hun snelheid en zag zowel Den Boer als equipe Steenmetz aan zich voorbijkomen. Lang kon Den Boer echter niet van de leidende positie genieten, want op de Hunzerug viel de Toyota Auris spontaan stil. Ruim veertig seconden en een reset later kon de debuterende Auris weer zijn weg vervolgen, maar de verloren tijd deed de regerend Formido Swift Cup-kampioen ver terugvallen. Vier ronden voor het einde speelde de kinderziekte wederom op en viel Den Boer weer stil. Hij werd uiteindelijk als dertiende geklasseerd.
Rene en Ruud Steenmetz profiteerden ondertussen optimaal van de problemen bij hun tegenstanders. Natuurlijk ook wel weer een goede verdienste, want de equipe startte als vijfde en klom toch op naar een tweede plek. Zonder al té veel moeite en dat spreekt natuurlijk wel voor de rijderskwaliteiten van het tweetal. Het technische probleem van de Toyota Auris wierp in de 24e ronde equipe Steenmetz de leidende positie in hun schoot. “Ik had een mooie start,” vertelt Ruud, die twee jaar geleden in de Dunlop Sportmaxx Clio Cup zijn laatste race reed. “Ik heb het in het begin rustig aan gedaan om mijn banden te sparen. Daarna kwam ik langs Jeroen den Boer die stilgevallen was. Het ging vandaag prima na twee jaar weggeweest te zijn!”
Ondanks hun terugval naar de vijfde positie, wist het tweetal Baars/Roeleveld na de rijderwissel weer de weg naar voren te vinden om uiteindelijk alsnog het podium te behalen. Zij finishten vlak achter het duo Morien/De Groot, dat slechts enkele uren voor de wedstrijd tot stand kwam. “Ik wilde eigenlijk wel weer meedoen en hoorde van Martin de Weert van Match Racing dat er nog een Golf over was en dat Dennis ook graag zou rijden,” legde Morien uit. “Ik had een goede start, maar ik zat achter Bernhard van Oranje die ontzettend veel diesel lekte. Daardoor raakte mijn voorruit vies en verloor ik de aansluiting. Desondanks kon ik nog wat BMW’s inhalen, met uiteindelijk de tweede plaats als resultaat.”
De tweede wedstrijd van de Toerwagen Diesel Cup wordt vandaag verreden tijdens het vervolg van de Paasraces op Circuit Park Zandvoort.
UITSLAG PAASRACES
Toerwagen Diesel Cup Race 1:
- 1. Equipe Steenmetz, VW Golf, 47 ronden in 1 uur 41 min 30,285 (119,657 km/u),
- 2. Equipe Morien/De Groot, VW Golf, op 16,251 seconden,
- 3. Equipe Baars/Roeleveld, Volvo C30, op 33,728 seconden,
- 4. Equipe Frankenhout/Charles, BMW 120d, op 39,253 seconden,
- 5. Equipe Wilschut/Nooren, BMW 123d, op 1 minuut 00,742,
- 6. Equipe Sluiter/Van Leen, BMW 120d, op 1 minuut 43,932,
- 7. Equipe Andires/Luycks, BMW 120d, op 1 minuut 49,431,
- 8. Equipe Van Os/Cornelissen, BMW 120d, op 2 minuten 00,601,
- 9. Equipe Braams/Uljee, BMW 120d, op 2 minuten 01,192,
- 10. Equipe Braams/Verschuur, BMW 120d, op 2 minuten 10,829,
- 11. Equipe Zwart/Van Doorn, BMW 120d, op 1 ronde,
- 12. Equipe Huisman, BMW 120d, op 1 ronde,
- 13. Jeroen den Boer, Toyota Auris, op 2 ronden,
- 14. Equipe Balk/Okkerse, BMW 120d, op 2 ronden,
- 15. Equipe Dekker/Van Dam, Toyota Auris, op 3 ronden,
- 16. Equipe Van Oranje/Beusekom, BMW 123d, op 4 ronden,
- 17. Equipe Van der Veekens/Siebeling, Alfa Romeo 147, op 23 ronden,
- 18. Equipe Stox/Snel, BMW 120d, op 33 ronden,
- 19. Equipe Dik/Köhler, SEAT Ibiza Cupra, op 43 ronden.