Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Autonieuws

Nieuwe BMW Z4

Submitted by on 15/12/2008 – 13:05No Comment

[MYPLAYLIST=3]

Een lange motorkap, korte overhangen, een lange wielbasis en zescilinder lijnmotoren. Het zijn de klassieke kenmerken van een ultieme roadster, zoals in heel vroeger jaren bijvoorbeeld de Austin Healey 3000 en 100/6. Je nieuwe speeltje, de kers(t)verse BMW Z4 is er ook zo een.

Als eerste BMW roadster heeft de nieuwe BMW Z4 een inklapbare aluminium hardtop en volgt zowel de BMW Z4 Roadster als de BMW Z4 Coupé op. De nieuwe BMW Z4 is voorzien van Dynamic Driving Control voor een naar persoonlijke voorkeur in te stellen rijdynamiek.

Ruim interieur
Het claustrofobische gevoel wat je bij veel roadsters ervaart als de kap weer omhoog moet – wat deze verse telg uit het BMW geslacht trouwens in no time doet – is bij deze Z4 al een heel stuk minder. Zo bieden bijvoorbeeld de zijruiten wel 40% meer (uit)zicht in vergelijking tot het huidige model en zijn de hoofd- en elleboogruimte toegenomen. De BMW Z4 is met zijn toegenomen variabele bagageruimte ook geschikt voor lange vakantieritten. Met de hardtop gesloten, wordt het dakcompartiment bij de bagageruimte betrokken, zodat er in totaal 310 liter bagage kan worden meegenomen. Dit is 50 liter meer dan in zijn voorganger. Wanneer het dak is geopend, past er dankzij het innovatieve ‘schalen’ inklapmechanisme nog altijd 180 liter aan bagage in de kofferruimte. Optioneel is zelfs een doorlaadmogelijkheid verkrijgbaar. Op deze manier vinden zelfs twee golftassen probleemloos hun plek in de BMW Z4. Ook belangrijk natuurlijk.

sDrive
De nieuwe BMW Z4 is de eerste BMW met sDrive in de typeaanduiding. sDrive staat voor het optimale rijplezier van de BMW Z4 door zijn achterwielaandrijving, uitgewogen gewichtsverdeling, lange wielbasis met korte overhangen en een laag zwaartepunt. Tevens kan hiermee het verschil met de vierwiel aangedreven xDrive modellen duidelijker worden aangegeven. De lage zitpositie in de nieuwe BMW Z4 net voor de achteras zorgt voor een dynamische rijervaring die kenmerkend is voor elke BMW roadster. Ook de op de bestuurder gerichte middenconsole draagt hier aan bij. De nieuwe BMW Z4 combineert traditionele designelementen, zoals die van de BMW 507 uit de jaren vijftig, met de modernste techniek. Dan weet je direct wat je dit jaar van de Kerstman wilt vragen.

Standaard EfficientDynamics
BMW EfficientDynamics is standaard op de BMW Z4. Het pakket maatregelen reduceert niet alleen het brandstofverbruik en de CO2-emissie, het verhoogt ook het rijplezier dat de BMW Z4 zijn bestuurder biedt. Onderdeel van BMW EfficientDynamics is onder meer Brake Energy Regeneration: de dynamo zet de bewegingsenergie (die vrijkomt na het gas loslaten) om in elektrische energie. De accu wordt hiermee opgeladen. Tijdens het rijden wordt onder andere de dynamo van de motor ontkoppeld, waardoor de acceleratie verbetert en het brandstofverbruik daalt. Ook een schakelindicator, banden met lage rolweerstand, lichtgewicht materialen en geoptimaliseerde aerodynamica maken deel uit van BMW EfficientDynamics.

Kopers van de nieuwe BMW Z4 kunnen vanaf de introductie kiezen uit drie efficiënte zes-in-lijn benzinemotoren die alle voldoen aan de EU5 emissienorm. De topversie van de reeks, de BMW Z4 sDrive35i, heeft de veelvuldig geroemde en onlangs nog tot Engine of the Year gekroonde zescilinder-in-lijn benzinemotor met Twin Turbo en High Precision Injection aan boord. Deze motor levert een maximumvermogen van 306 pk/225 kW bij 5800 tpm. Naar wens levert BMW dit topmodel met de zeventraps Dual Clutch Transmission DCT. Met DCT accelereert de snelste BMW Z4 in slechts 5,1 seconden naar 100 km/h (5,2 seconden met handgeschakelde versnellingsbak) en bereikt een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt standaard 9,4 liter per honderd kilometer, met DCT versnellingsbak slechts 9,0 liter per honderd kilometer.

De motoren in de BMW Z4 sDrive30i en BMW Z4 sDrive23i leveren respectievelijk 258 pk/190 kW en 204 pk/150 kW en de topsnelheid bedraagt respectievelijk 250 en 242 km/h. De BMW Z4 sDrive30i accelereert in 5,8 seconden naar 100 km/h, de BMW Z4 sDrive23i doet hier 6,6 seconden over. Beide modellen realiseren een gemiddeld brandstofverbruik van 8,5 liter per honderd kilometer. Met optionele zestraps automatische sportversnellingsbak (standaard met schakelpaddles aan het stuur) ligt het verbruik nog een fractie lager.

Standaard Dynamic Driving Control
Elke BMW Z4 zal standaard uitgerust zijn met Dynamic Driving Control. Een systeem waarmee de stuurbekrachtiging, de gasresponse en de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) in drie standen in te stellen zijn met een simpele druk op de knop. In combinatie met het optionele 10 mm verlaagde M-sportonderstel, past Dynamic Driving Control ook de werking van de dempers aan.

In tegenstelling tot zijn voorganger produceert BMW de nieuwe BMW Z4 in de fabriek in Regensburg. Hier bouwt BMW eveneens de BMW 1 Serie en de BMW 3 Serie. BMW introduceert de nieuwe BMW Z4 in het voorjaar van 2009 op de Nederlandse markt.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.