Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Autonieuws

Milieudingen en Peugeot

Submitted by on 20/11/2008 – 15:35No Comment
In het najaar van 1998, kort na ondertekening van het Kyoto-protocol, besloot Automobiles Peugeot een omvangrijk wetenschappelijk en ecologisch sponsorproject van herbebossing in het Amazonegebied volledig te financieren. Het doel van dit veertig jaar durende project is om koolstof te absorberen. Voor de uitvoering hiervan wordt het Office National des Forêts ingeschakeld, het Franse staatsbosbeheer. Dat is dus nu tien jaar geleden en het is tijd voor een feestje.

Kort na de start van het project introduceerde het Franse merk een motor met een baanbrekende technologie: de Common Rail HDi dieselmotor die moet zorgen voor een vermindering van het verbruik en van de CO2-uitstoot met 20% en van de uitstoot van gereglementeerde verontreinigende stoffen bij de bron met 50%. Het was een succes, want al snel werd de motor de meest geproduceerde en verkochte high-tech dieselmotor ter wereld. Binnen een jaar zou Peugeot het roetfilter te introduceren. Dat gebeurde tijdens de wereldpremière van de FAP-technologie (roetfiltertechnologie). Zo laten Peugeot en de PSA-groep zien dat ze toonaangevend willen worden op het gebied van auto’s met een lage CO2-uitstoot.

Het Office National des Forêts (ONF), dat meer dan 11 miljoen openbare bossen beheert in Frankrijk en de overzeese gebieden, pleit al meerdere jaren voor een betere erkenning van de rol die de bossen kunnen spelen in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Die overtuiging is gebaseerd op hun kennis van de bosecosystemen en wordt gesterkt door partnerschappen met onderzoeksinstituten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.

De ontmoeting tussen een autofabrikant die zich bewust is van zijn milieuverantwoordelijkheden en die vastbesloten is om zich ten volle hiervoor in te zetten, en één van de grootste bosbeheerders ter wereld, leidde tot een vruchtbare samenwerking en een project dat het onderwerp vormt van dit dossier ter gelegenheid van de bijeenkomst in Parijs van de 9e Wetenschappelijke Adviescommissie van de Peugeot-ONF koolstofbuffer.

Tien jaar later zijn er meer dan twee miljoen bomen van vijftig lokale boomsoorten geplant en is het koolstofbufferproject van Peugeot en het ONF in het Amazonegebied een groot succes. Ook is er bij de Fazenda São Nicolau, waar het project zich bevindt, een geavanceerd multidisciplinair wetenschappelijk programma opgezet dat de krachten van Braziliaanse en Franse teams verenigt.

Hieruit bleek dat het mogelijk was om herbebossingsprojecten in de wereld uit te voeren met zowel aandacht voor het behoud van de biodiversiteit, door de keuze van de geplante boomsoorten, als voor het sociale aspect, door de lokale bevolking en sociaal-economische belanghebbenden te respecteren en erbij te betrekken. Dankzij de rijke ervaring die dit baanbrekende project opleverde, werd het ONF via de internationale tak ONFI wereldwijd een belangrijke bron van kennis op het gebied van koolstofbuffers in de vorm van bossen.

Peugeot en de PSA-groep zijn nog steeds toonaangevend als het aankomt op het beheersen van broeikasgassen dankzij een tiental jaren onafgebroken en intensieve investeringen in motortechnieken, geheel in lijn met de besluiten die ze ruim tien jaar geleden al namen.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.