Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Autonieuws, Headline

Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss: hebben?

Submitted by on 19/12/2008 – 10:37No Comment
Om de nieuwste telg uit de SLR reeks in je bezit te krijgen is alleen diep in je buidel tasten niet genoeg. Je moet er nog wat meer voor doen, want er worden er slechts 75 van gemaakt. De Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is dus een instant verzamelobject. En verzamelaars zijn er genoeg, en er is geld, ondanks wat men noemt de financiële crisis. Dus met een gezonde bankrekening kom je er dit keer niet. Maar eenmaal in het bezit van deze SLR ben je eigenaar van de snelste in serie geproduceerde open sportwagen. Ja, dat klopt, want 75 is al een serie.

Als kroon op de modelreeks van de succesvolle supersportwagen SLR introduceren Mercedes-Benz en McLaren een nieuwe, spectaculaire en nog radicalere uitvoering. In de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is er geen dak en geen voorruit die bestuurder en passagier scheiden van de elementen. “Zo kunnen ze genieten van de fascinatie van snelheid en rijplezier in hun meest pure vorm,” zegt Mercedes-Benz. Ga er maar aan staan, de top van 350 km/h op een mooie rustige Duitse autosnelweg naar het noorden of oosten van het land, zonder voorruit. En hoewel insecten worden meegezogen door de luchtstromen rondom de carrosserie en boven je hoofd langsvliegen, zal dat toch wel even wennen zijn.

Het model beschikt wel over toptechniek en een spectaculaire vormgeving. Dankzij de V8-compressormotor met een vermogen van 478 kW/650 pk accelereert de SLR Stirling Moss in minder dan 3,5 seconden van 0-100 km/h. De gemiddelde toermotor rij je er daar met gemak mee uit. Met de exclusieve SLR Stirling Moss wordt de actuele SLR-familie afgerond. De SLR Stirling Moss wordt vanaf  juni 2009 geproduceerd, nadat in mei 2009 zoals gepland de productie van de SLR Roadster wordt stopgezet.

De SLR
In de vijftiger jaren behaalde Mercedes-Benz met de 300 SLR tal van overwinningen, onder andere in de Mille Miglia, de Targa Florio en de Tourist Trophy. De topcoureurs uit die tijd reden met de auto: Juan Manuel Fangio, Karl Kling en vooral de Brit Stirling Moss. Naar hem is de moderne uitvoering van de SLR dan ook genoemd, want de nieuwe SLR Stirling Moss verenigt het karakter van de moderne SLR-modellen met de fascinatie van de SLR uit 1955. Tot de kernwaarden van zowel de historische als de actuele SLR’s behoort een fascinerend nieuw ontwerp, innovatieve techniek, hoogwaardige materialen die op een perfecte manier zijn verwekt en vooral: een voor alle zintuigen unieke rijbeleving.

Waar is de voorruit?
Volgens het voorbeeld van de 300 SLR is ook de nieuwe supersportwagen hoogwaardig geproduceerd, maar volgens een zeer puristisch concept, zonder ruiten en dak. Slechts twee windschermen van een paar centimeter hoog beschermen de bestuurder en passagier tegen de rijwind. De carrosseriestructuur dient als rolbeugel voor de bescherming van de inzittenden.

Ode aan de SLR-raceauto’s
De volledige carrosserie van de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is gemaakt van koolstofvezel. Bij het ontwerp van de nieuwe auto hielden de specialisten van Mercedes-Benz natuurlijk rekening met het feit dat ze hier met een 350 km/u snelle sportwagen te maken hadden, maar tegelijkertijd herinnert de auto aan de vormtaal van de SLR-raceauto’s uit de vijftiger jaren, die tot op de dag van vandaag mensen blijven fascineren. 
Een opvallend kenmerk van de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is de lange motorkap en de compacte, krachtig gelijnde achterpartij. Omdat de auto geen ruiten heeft, lopen interieur en exterieur vloeiend in elkaar over. Zo lijkt het, alsof de motorkap tot in het interieur reikt. Daarmee straalt de sportwagen zelfs als hij stil staat, een dynamiek uit die iedereen fascineert.
Net zoals bij het historisch voorbeeld zijn ook bij de nieuwe SLR Stirling Moss de dorpels aan de zijkant zeer hoog. Daarom kozen de constructeurs voor vleugeldeuren die naar voren openen. Indien gewenst kan de auto door middel van twee afdekplaten van koolstofvezel, de zogeheten tonneaucovers, worden afgedekt. Deze platen zijn opgeborgen in de kofferruimte. Wanneer de auto is afgedekt en de portieren gesloten zijn, lijkt de SLR Stirling Moss wel een sculptuur.
Ook binnenin is alleen het noodzakelijkste aan boord. Een mix van waardevolle en authentieke materialen als carbon, aluminium en hoogwaardig leer bepaalt hier het beeld. Op een aluminium plaquette is de handtekening van Sir Stirling Moss ingegraveerd.

Innovatieve techniek en doordachte aërodynamica
Voor de techniek werd gebruik gemaakt van de ervaringen die eerder met de SLR coupé en roadster zijn opgedaan. Evenals deze uitvoeringen beschikt ook de SLR Stirling Moss over een aërodynamica-concept met een gesloten bodemplaat en een diffusor aan de achterkant voor zoveel mogelijk neerwaartse druk, al is de diffusor bij dit model veel groter dan bij de coupé en de roadster.

De SLR Stirling Moss is de laatste versie van de SLR die nog gebouwd wordt. Deze exclusieve uitvoering rondt niet alleen de SLR-familie af, hij is ook een dankbetoon aan de trouwste SLR-bezitters, want alleen zij worden in de gelegenheid gesteld, een bestelling voor een SLR Stirling Moss te plaatsen. Hebben? Begin dan eerst met de bestelling van je SLR Roadster. Kijken we dan verder.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.