Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Autonieuws, Headline

Gee, dat is snel

Submitted by on 18/02/2009 – 17:19No Comment

[nggallery id=6]

Stel je voor, je kruist lekker op toeren ergens op de Deutsche Autobahn richting het noorden. Daar is het lekker rustig en vindt niemand het erg als je het gas even open schroeft. Maar, dit plaatje krijgt wel even een iets andere wending als je in het geperforeerde Kjerba Nappa leer van je nieuwe G-Power Hurricane RS BMW M5 genesteld zit. Met zijn top van 367,4 – let op die 0,4 km/h – de snelste sedan ter wereld.

Zo kopt dan ook het persbericht van tuner G-Power die met het record van haar krap 750 pk sterke M5 op de ATP oval in Papenburg meteen haar 25-jarig bestaan viert. De vierdeurs sedan wordt aangedreven door een V10 SK III RS twin compressor die ontwikkeld werd in samenwerking met ASA, een bedrijf dat bekend staat vanwege de productie van haar turboladers. Om al die paardekrachten in goede banen te leiden werd er een aerodynamic-enhancement kit gemonteerd, speciale remmen, in hoogte verstelbare schokdempers en Michelin Pilot Sport PS2 high-performance rubber rondom. 

De vorige BMW M5 die de tuner onderhanden nam, een paar maanden eerder, kwam maar nipt aan de 360 km/h en laat dan nu net niet genoeg zijn geweest om de Brabus Rocket voorbij te streven met een snelheid van 365,7 km/h recordhouder was. Dat soort verschillen, hoe klein en onbeduidend ook, steekt natuurlijk enorm en voor die paar kilometer extra werd het ontwikkelteam toch maar weer een paar maanden aan het werk gezet. Juist om net die ene pk uit een volledig nieuw getuned motor te toveren. Uiteindelijk zou deze versie met z’n 750 pk nog een slordige twintig pk meer leveren dan zijn voorganger. 

Long road ahead
Let wel, je praat over iets meer dan 7 km/h, waarvoor de twin compressor van de hoogtoertige V10 volledig opnieuw werd ontworpen. Beide riemaangedreven ASA T1-313 superchargers die ieder een cilinderbank bedienen werden vervangen door de grotere ASA T1-316-exemplaren. Ruim voldoende voor meer dan een kwart toename in capaciteit waarvan eigenlijk maar een fractie zou worden benut. Het luchtvolume was theoretisch genoeg voor een vermogen van 900 pk. 

De gecomprimeerde lucht van beide turbo’s wordt door een dubbele watergekoelde intercooler gekoeld voor een nog betere vulling. Natuurlijk plaats je het hart van al je vermogen niet onopvallend onder de motorkap. In fel G-Power oranje is het uit gegoten aluminium vervaardigde onderdeel dan goed zichtbaar midden op de motor. En juist vanwege de korte afstanden reageert de getunde M5 net zo op het gas als een originele, maar met een veel hoger koppel.

Natuurlijk moest de V10 intern ook aangepast worden om het hoge vermogen überhaupt te kunnen verwerken en werd de vierklepper voorzien van gesmeede Mahle racezuigers die exact hetzelfde gewicht hebben als de originele, maar veel sterker zijn. Ook de drijfstangen en zuigerpennen werden vervangen door speciale.

Zo werd ook de mapping van de elektronische ontsteking aangespast, zodat er een hoger vermogen beschikbaar kwam. De motor levert zijn 750 pk tussen de 7500 en 8000 toeren. Het maximaal koppel van 800 Nm wordt geleverd bij 5000 toeren.

Snel
Bijna net zo snel als mijn Suzuki GSX-R750 op twee wielen sprint de BMW in minder dan 4,5 seconden vanaf stilstand naar 100 km/h, zit je 5,2 seconden later op de 200 km/h en binnen totaal 26 seconden heb je de 300 km/h gehaald. 

Beschikbaar vermogen
Het allermooiste van dit hele verhaal is dat al deze G-Power beschikbaar is voor alle huidige BMW M5 en BMW M6 modellen. Daarvoor moet je wel een flinke greep in de huishoudkas doen en vervolgens met je familie in het reine komen, want de G-Power SK III twin-compressor conversie die je BMW 730 pk geeft begint bij 56.000 euro. Voor een iets lagere “Gee!”-factor – ook leuk… – die je vijf liter BMW 600 in plaats van zijn originele 507 pk geeft, is al verkrijgbaar vanaf 15.441 euro. 

Wil je het verhaal helemaal goed af maken, dan heb je natuurlijk ook het aerodynamsiche pretpakket nodig, een carbon Foliatec jas voor de carrosserie en bijspassend schoeisel. Voor extreme situaties monteer je dan de Michelin high-performance Pilot Sport PS2 banden (255/35 ZR 19 voor en 305/30 ZR 19 achter) op je G-Power lichtmetalen wielen of voor dagelijks gebruik G-Power 21-inch Silverstone Diamond wielen met 255/30 ZR 21 en 295/25 ZR 21 banden. Dan moeten we natuurlijk de bijpassende instelbare schokdemperset niet vergeten en voor alle veiligheid de remmen rondom ook maar even aanpassen. Met duizelingwekkende onbegrensde potenties als dat jouw nieuwe M5 of M6 nu op de weg legt, moet je ook aan zulke luttele details denken als bijvoorbeeld de snelheidsmeter. Die wordt dan ook vervangen door een exemplaar dat tot 400 km/h aan kan geven. Bijpassend worden dashboard, deurbekleding en console ook voorzien van een carbonlaag en kun je natuurlijk alleen in zetels plaatsnemen met geperforeerd Kjerba Nappa leer. 

Prijzen voor een complete auto in G-Power Hurricane RS uitvoering beginnen vanaf een ton of drie. Gee, dat is best veel geld.

gphurricaners18

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.