Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Sport, Vers van de Pers

Dutch GT4 Championship bij Paasraces Zandvoort

Submitted by on 14/04/2009 – 07:41No Comment
Een mooi en vol startveld als aftrap voor de Dutch GT 4 (foto: Chris Schotanus, Essay Produkties)

Een mooi en vol startveld als aftrap voor de Dutch GT 4 (foto: Chris Schotanus, Essay Produkties)

De jaarlijkse Paasraces op Circuit Park Zandvoort stonden vooral in het teken van de première van een nieuwe Nederlandse autosportklasse, het Dutch GT4 Championship. Met deze klasse heeft Zandvoort voor het eerst sinds een aantal jaren weer een multimerk-kampioenschap binnen de gelederen. Met een startveld van 22 auto’s, spectaculaire sportwagens van merken als Aston Martin, BMW, Corvette, Ginetta, Ford Mustang en Porsche bood het kampioenschap volop spektakel. De reacties van het publiek waren dan ook bijzonder enthousiast. 

 

Jeroen Bleekemolen gaat de boeken in als de eerste winnaar in de nieuwe klasse. Hij won met de Corvette de eerste race over 25 minuten, gevolgd door Menno Kuus (Ginetta) en Porsche-rijder Bas Schothorst. De tweede GT4-race, eveneens met een tijdsduur van 25 minuten, leverde een dubbelzege op voor Porsche, met Paul van Splunteren als winnaar voor Christiaan Frankenhout. Duncan Huisman eindigde met de BMW M3 als derde. De hoofdwedstrijd over 50 minuten met verplichte pitstop en voor de teams die met twee rijders in actie kwamen, de mogelijkheid tot rijderswissel, werd gewonnen door het Porsche-duo Christiaan Frankenhout en Phil Bastiaans. Solorijder Pim van Riet kwam met zijn Aston Martin als tweede over de eindstreep, gevolgd door Quint Engel en Menno Kuus met de Ginetta G50.

 

Beide races van de Formido Swift Cup werden gewonnen door Pieter Schothorst  (foto: Chris Schotanus, Essay Produkties)

Beide races van de Formido Swift Cup werden gewonnen door Pieter Schothorst (foto: Chris Schotanus, Essay Produkties)

Beide races van de Formido Swift Cup werden gewonnen door Pieter Schothorst. In de eerste race eindigde hij voor zijn teamgenoot Jeroen Slaghekke en Marth de Graaf. In de tweede wedstrijd werd Marcel Dekker tweede voor Slaghekke. Beste dame was in beide races Sandra Douma.

 

Geva-rijder Melroy Heemskerk won beide races van de Formule Ford voor zijn teamgenoot Luuk Glansdorp. In de eerste race eindigde de Belg John Svensson (John’s Racing) als derde, in de tweede race was de derde plaats voor Van Amersfoort Racing-coureur Jeroen Mul. De Zetec-klasse werd in beide races gewonnen door Arthur van Uitert.

De eerste race van de Dunlop SportMaxx Clio Cup werd gewonnen door Ronald Morien (Match Racing) voor de beide dames van het team Koninklijke Landmacht, Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot. Harders’ Plaza Racing-rijder Robert van den Berg won de tweede race, opnieuw voor de beide Landmacht-dames, ditmaal echter in omgekeerde volgorde: Van der Sloot werd tweede, Verschuur derde.

In de Toerwagen Diesel Cup wonnen Ruud en René Steenmetz (VW Golf TDI) de lange-afstandsrace voor Morien-De Groot (VW Golf TDI) en Baars-Roeleveld, die de nieuwe Volvo C30 D5 bij de racepremière in de klasse de eerste podiumplaats bezorgden. De tweede race van het weekeinde werd gewonnen door Jeroen den Boer (Toyota Auris 2.2d) voor Wildschut-Nooren (BMW 123d) en Morien-De Groot.

In de beide wedstrijden van de Northern European Cup Formula Renault 2.0, die het seizoen op Zandvoort startte, eindigden drie rijders van het Duitse Motopark-team op de eerste drie plaatsen. In de eerste race zegevierde de Brit Adrian Quaife-Hobbs voor zijn beide teamgenoten Antonio Felix da Costa en Kevin Magnussen. In de tweede race won Da Costa voor Magnussen en Marco Sörenson. Beste Nederlander in de eerste race was MP Motorsport-rijder Nigel Melker als vijfde, in de tweede race Bart Hylkema, die eveneens voor het Duitse Motopark-team uitkomt.

De volgende races van het Dutch Power Pack op Circuit Park Zandvoort zijn de traditionele Profile Tyres Pinksterraces op 30 mei en 1 juni aanstaande.

Circuit Park Zandvoort, uitslagen Paasraces:
Dutch GT4 Championship. Race 1: 1. J. Bleekemolen, Corvette C6, 14 r. in 26.22,262 (gem. 137,191 km/u), 2. Kuus, Ginetta G50, op 2,679, 3. B. Schothorst, Porsche 997 GT4, op 2,937. Race 2: 1. Van Splunteren, Porsche 997 GT4, 14 r. in 26.20,364 (gem. 137,052 km/u), 2. Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 0,332, 3. D. Huisman, BMW M3 GT4, op 1,655.

Race 3: 1. Frankenhout/Bastiaans, Porsche 997 GT4, 24 r. in 51.13,709 (gem. 121,067 km/u), 2. Van Riet, Aston Martin GT4, op 2,585, 3. Engel/Kuus, Ginetta G50, op 2,983.

Formido Swift Cup. Race 1: 1. P. Schothorst, 12 r. in 25.56,734 (gem. 119,521 km/u), 2. Slaghekke, op 0,130, 3. De Graaf, op 0,536.

Race 2: 1. P. Schothorst, 13 r. in 31.02,270 (gem. 108,238 km/u), 2. Dekker, op 0,528, 3. Slaghekke, op 0,880.

Formule Ford. Race 1: 1. Heemskerk, 12 r. in 21.22,506 (gem. 145,077 km/u), 2. Glansdorp, op 0,191, 3. Svensson, op 1,718.

Race 2: 1. Heemskerk, 12 r. in 21.32,553 (gem. 143,950 km/u), 2. Glansdorp, op 1,095, 3. Mul, op 4,252.

Dunlop SportMaxx Clio Cup. Race 1: 1. Morien, 19r. in 46.12,642 (gem. 106,252 km/u), 2. S. Verschuur, op 0,234, 3. Van der Sloot, op 0,419.

Race 2: 1. R. van den Berg, 12r. in 23.50,159 (gem. 130,099 km/u), 2. Van der Sloot, op 0,198, 3. S. Verschuur, op 5,579.

Toerwagen Diesel Cup. Race 1: 1. Steenmetz-Steenmetz, VW Golf TDI, 47 r. in 1.41.40,285 (gem. 119,657 km/u), 2. Morien-De Groot, VW Golf TDI, op 16,251, 3. Baars-Roeleveld, Volvo C30 D5, op 33,728.

Race 2: 1. Den Boer, Toyota Auris 2.2d, 23 r. in 50.27,828 (gem. 117,781 km/u), 2. Wildschut-Nooren, BMW 123d, op 0,403, 3. Morien-De Groot, VW Golf TDI, op 0,856.

NEC Formula Renault 2.0. Race 1: 1. Quaife-Hobbs, 16 r. in 26.43,978 (gem. 154,667 km/u), 2. Da Costa, op 7,948, 3. Magnussen, op 9,399.

Race 2: Da Costa, 16 r. in 26.40,492 (gem. 155,004 km/u), 2. Magnussen, op 5,672, 3. Sorensen, op 6,188.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.