Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Headline

BMW X5 M en BMW X6 M

Submitted by on 05/04/2009 – 09:51No Comment
BMW X5 M en BMW X6 M, wedstrijdje met de buurman?

BMW X5 M en BMW X6 M, wedstrijdje met de buurman?

Als je niet in het gedrang zou komen op menig parkeerplaats voor de supermarkt, dan zou de nieuwe door door BMW geïntroduceerde BMW X5 M of BMW X6 M zo maar genomineerd kunnen worden voor de Company iCar van het jaar. Want de lobbes is voorzien van de magische ‘M‘, het teken van de illustere BMW sportafdeling die alleen de heel snelle Beemers siert. Ze hebben dan ook beiden niet minder dan een V8 twin turbo in het vooronder en leveren maar liefst 555 pk aan de zestraps sportautomaat. Menig X5 M of X6 M zal ons Dafje dan ook met de begrensde top van 250 km/h voorbij komen speren of zelfs met 275 km/h als ze werden voorzien van een M Performance pakket. Niet meer achterlatend dan een slipstream waarmee we het tellertje tot ongekende hoogtes kunnen sturen.

 

U hoort het al, het allermooiste aan de BMW X5 M en BMW X6 M is natuurlijk de compromisloze hypermoderne V8 van 4,4 liter, met voor het eerst ook voorzien van twinturbotechnologie. Het maximale vermogen van 555 pk wordt bereikt bij 6000 toeren. De V8 Twin Turbo heeft een maximumkoppel van 680 Nm dat al vanaf 1500 toeren beschikbaar is. Daarmee speert hij zelf vanuit de minst optimale versnelling naar hoogst illegale snelheden. De BMW X5 M en de BMW X6 M accelereren vanuit stilstand in 4,7 seconden naar de honderd. In combinatie met het M Driver’s Package halen de BMW X5 M en BMW X6 M een topsnelheid van 275 km/h. Zonder deze optie begrenst BMW de maximumsnelheid op 250 km/h, wel flauw natuurlijk. Het gemiddelde brandstofverbruik van de BMW X5 M en de BMW X6 M bedraagt 13,9 l/100 km. De CO2-emissie is 325 g/km en daarmee voldoen beiden aan de spiksplinternieuwe Euro5-emissienorm die later dit jaar van kracht wordt.

De BMW X5 M en de BMW X6 M staan af fabriek op lichtmetalen 20″ wielen voorzien van het nodige rubber voor 275/40 R20 en achter 315/35 R20. De prijzen van dit soort banden leert je wel de X5 M en X6 M niet al té vaak uit te dagen en te kijken of de acceleratie nog steeds met de fabrieksgegevens klopt. De M versies van de BMW X5 en de BMW X6 zijn herkenbaar aan hun indrukwekkende achterzijde met vier verchroomde eindpijpen. De zwart gekleurde kunststofdelen aan de onderkant van de carrosserie van de reguliere BMW X5 en BMW X6 zijn bij de M versies zoveel mogelijk in carrosseriekleur gespoten. Vooral de carrosseriedelen die een aerodynamische functie vervullen en luchtstroom genereren zoals de luchtinlaten aan de voorzijde, worden benadrukt. Tenslotte moeten de buren wel weten dat jij je niet tevreden stelt met een ‘gewone’ X5 of X6.

Standaard
De standaarduitrusting van de BMW X5 M en de BMW X6 M omvat onder meer dual-zone automatische airconditioning, elektrisch bedienbare M sportstoelen met een geheugenfunctie, stoelverwarming, lederen bekleding, een audiosysteem met twaalf luidsprekers en, voor de BMW X6 M, een elektrisch te bedienen achterklep. Uitgebreid, maar je kunt altijd gaan voor meer.

Zestraps sportautomaat met Lauch Control
Voor het eerst is een BMW M model uitgerust met een zestraps automatische versnellingsbak. Deze unieke sportautomaat is voorzien van een koppelreductie functie. Een systeem wat in de manuele modus (M) door onderbreking van de inspuiting zorgt voor extreem korte schakelmomenten. In deze stand kan de bestuurder er ook voor kiezen om de functie Launch Control in te schakelen. Daarmee accelereert de auto zolang de bestuurder het gaspedaal volledig ingetrapt houdt met maximale kracht en controle automatisch. Het achtbaan effect.

Dynamic Performance Control
De nieuwe BMW X5 M en BMW X6 M zijn beide voorzien van Dynamic Performance Control dat geïntroduceerd werd in de BMW X6. Het systeem verdeelt de aandrijfkracht over het rechter- en linkerachterwiel en verhoogt de koersvastheid en de wendbaarheid van de auto – ongeacht of de bestuurder gas geeft of loslaat. Samen met het variabele vierwielaandrijvingssysteem xDrive maakt Dynamic Performance Control het nauwkeuriger aansturen op bochten mogelijk. Verder verbetert het de tractie bij het accelereren uit bochten – op elke ondergrond. Het maakt van elke kersverse rijbewijshouder een aspirant coureur.

M Dynamic Mode 
Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), waarmee de BMW X5 M en de BMW X6 M zijn uitgerust, maakt sportief rijden veiliger. Ook kan de bestuurder de M Dynamic Mode (MDM) van dit systeem activeren. Daardoor grijpt DCS later in dan gebruikelijk en focust xDrive zich meer op de achterwielen. Dankzij Dynamic Performance Control behouden de BMW X5 M en de BMW X6 M op deze manier het rij- en stuurgedrag dat zo kenmerkend is voor een BMW M model. 

De BMW X5 M en de BMW X6 M zijn op de achteras standaard uitgerust met luchtvering en niveauregeling. De carrosserie ligt 10 mm lager dan die van een reguliere BMW X5 of BMW X6. Ook Adaptive Drive behoort tot de standaarduitrusting. In de bocht compenseert het systeem de neiging tot overhellen van de carrosserie. Dat maakt sportiever insturen mogelijk, evenals een neutrale reactie op gas geven en loslaten.

Rijprogramma’s
Behalve het DSC en de dempers, kan de bestuurder van de BMW X5 M en de BMW X6 M ook de aandrijflijn naar eigen smaak aanpassen. Door de Power Mode te activeren – wat de gasklepbediening en de karakteristiek van de versnellingsbak beïnvloedt – heeft hij de keuze uit een Sport- en Efficiency-rijprogramma. Door een gelijkmatige vermogenstoename doseert het sportprogramma de juiste hoeveelheid power onder de meest dynamische rijcondities. Het Efficiency-programma zorgt ervoor dat de auto op dat moment opschakelt wanneer het niet alleen brandstofbesparing oplevert, maar ook een relaxte rijstijl tot gevolg heeft. Via het M Drive menu kan de bestuurder invloed uitoefenen op niet alleen de Power Mode, maar ook op DSC en de elektronisch instelbare dempers (EDC). De bestuurder kan zijn favoriete afstelling opslaan en deze eenvoudig oproepen door op de M Drive knop op het stuurwiel te drukken. 

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.