Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Featured, Sport, Vers van de Pers

Bleekemolen wint in ouverture Dutch GT4

Submitted by on 13/04/2009 – 08:54No Comment
Jeroen Bleekemolen wint eerste race Dutch GT4 Championship

Jeroen Bleekemolen wint eerste race Dutch GT4 Championship

Jeroen Bleekemolen heeft zaterdag tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort de eerste race van het Dutch GT4 Championship gewonnen. Hij wist zich in zijn Corvette C6 ondanks een slechte start op te werken naar de koppositie en stond de leiding in de tweede helft van de race niet meer af. Na ruim 25 minuten racen werd Bleekemolen als winnaar afgevlagd. Menno Kuus (Ginetta G50) stelde in de laatste bocht de tweede positie veilig ten koste van Porsche 997-coureurs Bas Schothorst en Phil Bastiaans, waarbij laatstgenoemde in de slotfase ver wegzakte. Door het terugvallen van Bastiaans eindigden er drie verschillende merken op het eerste Dutch GT4-podium.

 

Pole-sitter Schothorst kon niet lang genieten van zijn goede uitgangspositie, want Bastiaans had hem vanaf zijn derde startplek al voor de Tarzanbocht te pakken. Bleekemolen kwam al helemaal niet goed weg. Hij had geluk dat de GT-auto’s erg breed zijn, anders had hij meer dan één plaats verloren. Nu kon hij vanaf de derde positie aan een inhaaljacht beginnen. Eerst moest Schothorst eraan geloven, later volgde ook leider Bastiaans. Halverwege de race had Bleekemolen de koppositie te pakken. 

“Het leek alsof de banden van die Porsches slijten, zo’n mooi gezicht”, lacht Bleekemolen na de podiumceremonie. “Ik had echt een heel beroerde start, dus ik heb hard voor mijn overwinning moeten werken. Ik miste wat vermogen, maar de wegligging van mijn Corvette was weer beter. Daardoor kon ik het gevecht met de Porsches aangaan. Als je er dan voorbij komt, helemaal goed. Eenmaal op kop stortte ik zelf ook een beetje in, dus wegrijden lukte niet en bleef het tot de vlag spannend.”

Het venijn zat in de eerste race van het Dutch GT4 duidelijk in de staart. Kuus begon de laatste ronde in zijn Ginetta als vierde, maar werd als tweede afgevlagd. En dat ondanks een gebrek aan absolute topsnelheid. Hij profiteerde optimaal van de slijtageslag bij de Porsches.

“Ik kon vanaf het Scheivlak aanvallen omdat ik daar pas na de bult hoefde te remmen. Daardoor kon ik met veel meer snelheid insturen en het de Porsches, die al vòòr de bult moesten remmen, erg moeilijk maken”, legt Kuus uit hoe hij zich opwerkte naar de tweede positie. “Eenmaal in de Arie Luyendijk-bocht was ik Bas Schothorst driekwart voorbij toen Phil Bastiaans stilviel. Ik moest uitwijken naar links en Bas had me kunnen raken, maar hij ging sportief van zijn gas. Ik vind ‘m lekker, deze tweede plek. Dit is een prima opening.”

Schothorst keek met gemengde gevoelens terug op zijn race. Gestart vanaf pole had hij gehoopt de leiding bij de start te kunnen behouden, maar hij kwam bedrogen uit. “De snelheid zat er op zich goed in, maar ik kreeg in de Tarzanbocht een tik van Jeroen Bleekemolen waardoor mijn wiel rechtsachter helemaal krom was. Ik verloor niet alleen een plek, maar ook mijn wegligging. Vanaf dat moment kon ik eigenlijk niets meer beginnen. Het stemt me wel tevreden dat ik direct na de eerste race op het podium sta.”

Op paasmaandag volgen de tweede sprintrace van 25 minuten en de 50 minuten durende hoofdrace.

UITSLAG PAASRACES

  • Dutch GT4 Championship Race 1:
  • 1. Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, 14 ronden in 26 minuten 22,262 (137,191 km/u),
  • 2. Menno Kuus, Ginetta G50, op 2,679 seconden,
  • 3. Bas Shothorst, Porsche 997 GT4, op 2,937 seconden,
  • 4. Paul Vahstal, Aston Martin GT4, op 5,518 seconden,
  • 5. Mikko Heino, Aston Martin N24, op 7,660 seconden,
  • 6. Jan Lammers, Mustang FR 500 C, op 8,348 seconden,
  • 7. Danny van Dongen, Corvette C6, op 9,113 seconden,
  • 8. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 10,358 seconden,
  • 9. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 12,889 seconden,
  • 10. Sebastiaan Bleekemolen, BMW M3 GT4, op 14,394 seconden,
  • 11. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 14,690 seconden,
  • 12. Henri Zumbrink, Corvette C6, op 23,288 seconden,
  • 13. Hans Hugenholtz, Mustang FR 500 C, op 30,362 seconden,
  • 14. Jan Joris Verheul, Ginetta G50, op 37,635 seconden,
  • 15. Mathijs Bakker, Ginetta G50, op 41,117 seconden,
  • 16. Lev Fridman, BMW M3 GT4, op 43.149 seconden,
  • 17. Harry Stoeltje, Aston Martin N24, op 59.013 seconden,
  • 18. Michiel Campagne, Mustang FR 500 C, 1 min 08,606
  • 19. Pim van Riet, Aston Martin GT4, op 1 ronde,
  • 20. Ardie van der Hoek, Porsche 997 GT4, op 1 ronde,
  • 21. Mickey Bertram, Ginetta G50, op 5 ronden.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.