Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Praktisch

Autorijden in de winter

Submitted by on 25/11/2008 – 11:55No Comment
Autorijden met gladheid
Foto: Zomaar wegrijden zal lastig zijn, misschien eerst even de ruiten krabben?

Het is glad vandaag. De ANWB gaf gisteren een spitsalarm af wegens de slechte weersomstandigheden. Er waren afgelopen weekend doden in het verkeer te betreuren. Allemaal door de gladheid. En de echte winter moet nog komen! Daarom is het handig om te weten wat je wel en niet moet doen. Hieronder geven we wat adviezen, maar je snapt natuurlijk wel dat je altijd voor eigen risico de weg op gaat en wij niet verantwoordelijk zijn voor het wel of niet opvolgen van deze adviezen.  

Pas je rijstijl aan bij glad weer. Dat betekent dat je voldoende afstand moet houden en geen plotselinge bewegingen moet maken. Niet alleen verlies je de controle over je auto, maar je maakt andere weggebruikers aan het schrikken. Anticiperen is het keyword. Probeer de bestuurder van de auto die voor de kruising staat te wachten aan te kijken, vaak zie je dan of hij of zij je ziet of niet. Kijk ver in het voren. Op de autosnelweg kijk je naar je medeweggebruiker die je net voorbij wilt rijden. Misschien is hij net aan het spiegelen om ook in te halen en ziet hij je niet eens. Rij voorzichtig over onoverzichtelijke kruisingen en plekken waar je weet dat veel ongelukken gebeuren. Pas ook je snelheid aan, zorg dat je op tijd kunt stoppen, maar rij ook weer niet zo irritant langzaam dat andere weggebruikers vreemde dingen gaan doen om jou maar voorbij te komen.

Raak je in een slip, dan ontkoppelen en tegensturen. Hard remmen is dan zeker niet de juiste actie. Ontkoppelen en tegensturen en je concentreren op de uitweg. Je rijdt waar je naartoe kijkt. Kijk je naar datgene waar je juist niet tegenaan wilt slippen, dan is het boem! Kijk dus waar je heen wilt gaan. Als je bij gladheid toch moet remmen, doe dat dan pompend. Rem tot je wielen blokkeren, laat je rem los, stuur bij en rem overnieuw. Gelukkig zijn de meeste auto’s tegenwoordig voorzien van ABS die zorgen dat de wielen niet blokkeren tijdens het remmen. Pompend remmen in een auto met ABS is natuurlijk overbodig, tenzij je ABS niet meer werkt.

Je auto stoer laten uitbreken geeft dan misschien wel een adrenaline verhogend ‘I’m the Man’-effect en levert weer stof voor barpraat in het rookvrije café, maar wordt niet geadviseerd als je niet weet wat je doet. Vanuit stilstand op een glad oppervlak loop je de minste kans om te slippen door in z’n twee met weinig gas weg te rijden. Zit je vast in verijzelde sporen op een parkeerplaats, wieg de auto dan van voor naar achter. Rij vooruit tot de auto begint te slippen, direct in z’n achteruit en weer tot je gaat slippen. Uiteindelijk, met een beetje geluk krijgt de auto genoeg snelheid om uit zijn positie te komen. Rij een helling rustig en zonder schokken omhoog, omlaag nog rustiger, het liefst zonder te remmen. Afremmen doe je door de auto in de eerste of tweede versnelling zonder gas de berg af te laten rijden. En natuurlijk ook voldoende afstand houden.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.