Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Featured

Audi TT RS, A4 en A4 wereldpremières in Genève

Submitted by on 03/03/2009 – 12:53No Comment

[nggallery id=13]

 

Audi pakt breed uit tijdens de Motor Show in Genève en toont maar liefst drie modellen voor het eerst aan het publiek. Blij van zin zullen we voor het eerst kennis kunnen maken met de de ultrasportieve Audi TT RS, de veelzijdige Audi A4 allroad quattro en de cabriolet-uitvoeringen van de Audi A5/S5. Voor Audi staat de autotentoonstelling van Genève in het teken van een verdere intensivering van het modellenoffensief. 

“De nieuwe Audi TT RS is in alle opzichten een raszuivere sportwagen,” geeft Mark Ogertschnig van Audi toe: “Dat begint met zijn vijfcilinder motor, een concept met een lange traditie bij Audi.” De compleet nieuwe, compacte en lichte (183 kg) krachtbron is dwars voorin geplaatst, heeft een inhoud van 2,5 liter en is voorzien van directe benzine-injectie en turbotechnologie. Het topvermogen bedraagt 250 kW/340 pk. Dat komt dus zonder moeite snel vooruit. Omdat de TT RS dankzij de Audi Space Frame-technologie slechts 1450 kg weegt (roadster 1510 kg), hoeft elke pk slechts 4,3 kilogram in beweging te zetten. Samen met het hoge koppel van 450 Nm (beschikbaar tussen 1600 en 5300 toeren) zorgt dat voor indrukwekkende prestaties. Dankzij quattro permanente vierwielaandrijving, kun je er ongestraft mee off-road gaan. Maar dat doe je natuurlijk niet, de aandrijving zorgt echter wel voor een contstante goede grip, ook op nat wegdek. De coupé speert in slechts 4,6 seconden naar de honderd en de roadster doet er een tiende seconde langer over. Dat voel je! De topsnelheid van beide Audi TT RS-modellen is begrensd op 250 km/h. Door de begrenzer uit te schakelen (optie) wordt die verhoogd tot 280 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Audi TT RS bedraagt slechts 9,2 l/100 kilometer (roadster 9,5 l). Net geen 1 op 10, mind you! De sportieve sound kun je aan en uit zetten, makkelijk als je in een drukke straat woont en je buren kunnen je liefhebberij niet delen. Een compromisloos sportuitlaatsysteem is optioneel leverbaar.

Quattro GmbH
De Audi TT RS is evenals de Audi’s RS4 en RS6 ontwikkeld door quattro GmbH. Dit bedrijfsonderdeel van Audi maakte van de Audi TT RS een dankzij het vermogen en de overbrengingsverhoudingen echte rijdersauto. Ten opzichte van de normale Audi TT-modellen is het onderstel verder verlaagd (10 mm) en extra stug geveerd. Als optie is Audi magnetic ride beschikbaar, een adaptief dempingsysteem met twee voorkeuzestanden (normaal en sportief). Het remsysteem bestaat uit geventileerde en geperforeerde schijven vóór (370 mm) en geventileerde schijven achter (310 mm) in combinatie met zwarte RS-remklauwen met vier zuigers. Deze reminstallatie is natuurlijk goed zichtbaar door de 18 inch lichtmetalen velgen met 245/45-banden. Het standaard ESP heeft een sport-stand, zeg maar uit-knop

In alles een RS
De Audi TT RS onderscheidt zich ook uiterlijk van de andere modellen binnen de TT-reeks. Van voren vallen de voorspoiler met splitter en de grote luchtinlaten direct op. Dat geldt ook voor de Xenon plus koplampen en LED-dagrijverlichting. Een vaste achterspoiler is standaard. Een achterspoiler die vanaf bepaalde snelheden automatisch te voorschijn komt, is optioneel. Ook het interieur van de Audi TT RS is sportief tot in detail. Dat begint met de zwarte kleurstelling. Het sportstuur is dik, met geperforeerd leer bekleed en aan onderzijde afgeplat. De Audi TT RS beschikt bovendien over een bestuurdersinformatiesysteem. Daarmee is het mogelijk om bijvoorbeeld de turbodruk, de olietemperatuur én rondetijden op te roepen. De sportstoelen hebben standaard verwarming en zijn bekleed met een combinatie van leer en alcantara. De stiksels zijn zilverkleurig. De pedalen en de voetsteun zijn uitgevoerd in aluminium-look.
De Audi TT RS verschijnt in het derde kwartaal van 2009 op de markt – de prijzen zijn nog niet bekend.

De Audi A4 allroad quattro
Een andere wereldprimeur in Genève is de Audi A4 allroad quattro. Extra bodemvrijheid in combinatie met typische allroad quattro-details als de verbrede wielkasten, de grote lichtmetalen velgen en de bumpers met aluminium inzetstukken maken hem tot een zeer opvallende verschijning. De meeste exemplaren zullen waarschijnlijk het onverharde nooit zien, maar het is natuurlijk mooi dat het kán. Offroad Detection, een speciale functie van stabiliteitsysteem ESP waarborgt ook onder moeilijke omstandigheden goede controle en het maakt elke chauffeur tot een potentiële coureur of rallyrijder. Het interieur van de Audi A4 allroad quattro is ruim: de maximale laadlengte bedraagt 1,78 meter en het laadvolume bedraagt bij neergeklapte achterbank 1430 liter. De Audi A4 allroad quattro wordt deze zomer in Nederland verwacht. De prijzen worden later bekend gemaakt.

De Audi A5/S5 Cabriolet
In Genève beleven ook de cabrioletuitvoeringen van de Audi A5/S5 Cabriolet hun wereldpremière. De vierzitters zijn standaard voorzien van een elektrisch bediende sofftop. Met neergeklapt dak is altijd nog 320 liter bagageruimte beschikbaar. Bij de leveringsstart zijn drie motoren beschikbaar waaronder de 2.0 TFSI (155 kW/211 pk) met handgeschakelde versnellingsbak en energielabel A. Het programma omvat verder diverse dieselmodellen en het S5 topmodel met de nieuwe 3.0 V6 compressormotor met directe brandstofinspuiting, die goed is voor 245 kW/333 pk. In mei wordt de Audi A5 Cabriolet in Nederland verwacht. De prijzen starten bij € 52.750,- (2.0 TFSI 155 kW/211 pk). De Audi S5 cabriolet volgt derde kwartaal 2009, de prijs van dit model is nog niet bekend.

3n2a2087

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.