Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Featured, Klassiek

Honderd jaar Audi

Submitted by on 05/02/2009 – 16:48No Comment

Audi bestaat dit jaar honderd jaar, exact op 16 juli is het honderd jaar geleden dat August Horch in de Duitse stad Zwickau de onderneming die nu Audi heet oprichtte. Nu heeft Audi haar historie altijd een warm hart toegedragen en heeft zelfs een historische afdeling Audi Tradition. Die afdeling heeft vanwege het honderdjarige bestaan een aantal activiteiten op het programma staan. De eerste daarvan is de tentoonstelling ‘Treffen der Generationen – Effizienz im Wandel der Zeit’, die van 26 januari tot en met 28 februari in het Audi Museum Mobile in het Audi Forum Ingolstadt te zien is. Er worden twaalf bijzondere voertuigen uit acht decennia getoond, voornamelijk prototypes en unieke modellen waarmee werd geprobeerd aan de uitdagingen van die tijd tegemoet te komen.

Het meest bijzondere item van de tentoonstelling is de Auto Union Type D-raceauto uit 1938. Dit model werd ontwikkeld door Robert von Eberan-Eberhorst en als de fraaiste van de beroemde Auto Union ‘Silberpfeile’ beschouwd. De ontwikkeling was nodig, nadat op basis van het internationale reglement voor Grand Prix-races de cilinderinhoud voor compressormotoren tot drie liter beperkt was. In het debuutjaar won Tazio Nuvolari met de Auto Union Type D de Grands Prix van Italië en Engeland.

Het oudste voertuig bij de tentoonstelling is de Slaby Beringer Elektrowagen uit 1919. Van deze elektrisch aangedreven auto werden 257 exemplaren gebouwd, die zelfs tot in Japan werden geleverd.

De Baumm NSU record-motorfiets is ook heel bijzonder. In 1951 had de zelfstandige ontwerper Gustav Adolf Baumm bij NSU een recordmodel gepresenteerd, waarbij de bestuurder een liggende positie innam. Een strijkplank diende als basis. Tot 1956 werden met deze motorfiets tientallen wereldrecords gebroken, waarbij snelheden tot 242 km/h werden bereikt.

Op de tentoonstelling is ook een DKW Schnellaster met elektromotor te zien, die in 1955 werd gepresenteerd. De auto was uitsluitend voor overheidsdiensten en energiebedrijven bestemd. Enkele exemplaren reden ook op de eilanden aan de Duitse Noordzeekust, waar geen auto’s met verbrandingsmotor waren toegestaan.

Het F9-prototype uit 1941 stamt eveneens van DKW. De F9 is de eerste eigen ontwikkeling van het concern met een volledig stalen gestroomlijnde carrosserie en een driecilinder-tweetaktmotor. De auto werd het voorbeeld voor de vormgeving van DKW-modellen van na de oorlog.

En wat te denken van de DKW-testauto STM III uit 1955? Het prototype van een kleine DKW met kunststof carrosserie. Er werden er slechts twaalf gebouwd, het getoonde exemplaar is de enige overlevende.

Ook uit de recentere Audi-geschiedenis zijn er interessante voorbeelden, zoals de derde generatie van de Audi 100, die in 1982 met een cw-waarde van 0,30 de meest aërodynamische in serie gebouwde personenauto ter wereld was. Ook de Audi 100 Avant duo (1989) en de A4 Avant duo (1996) ontbreken niet. Deze twee modellen, voorzien van een elektromotor die de achteras aandrijft, bewezen destijds de haalbaarheid van hybride-auto’s voor korte afstanden. Verder zijn op de tentoonstelling te zien de Audi R10 Le Mans uit 2006, de eerste auto met dieselmotor waarmee de 24 Uur van Le Mans werd gewonnen, het Audi V8-prototype met aluminium carrosserie (1988) en de Audi A2 1.2 TDI (2001), de zogeheten ‘drie-liter-auto’.

De tentoonstelling maakt deel uit van de serie ‘ZeitLupe’ in het Audi Museum Mobile, die telkens de overgang vormt naar de volgende grote expositie. Dat is in dit geval de officiële presentatie ter gelegenheid van ‘100 jaar Audi’, die op 11 maart begint en waarin de oudste nog bestaande Audi’s worden getoond.

dkw-stm-iii

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.