Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Autonieuws, Featured

Audi R8 GT

Submitted by on 02/05/2010 – 10:07One Comment
Audi R8 GT

Audi R8 GT, hoog op mijn verlanglijstje

De nieuwe Audi R8 GT wordt in een gelimiteerde serie van 333 exemplaren geproduceerd, beschikt over een extra krachtige 560 pk sterke V10 FSI-motor en staat daarmee torenhoog op mijn verlanglijstje voor de goedheiligman als die eind van het jaar weer eens een bakkie wil halen. Ten opzichte van de ‘normale’ Audi R8 V10 FSI is het gewicht bovendien met circa 100 kg teruggebracht. Dat houdt in dat je er in de sprint tot 100 kilometer per uur in 3,6 seconde een gemiddelde motorfiets mee bij kunt houden. Toppen doet-ie dan op 320 km/h.

De achterruit en de ruit tussen de passagiersruimte en het motorcompartiment zijn van polycarbonaat, terwijl de voorruit van dunner glas is gemaakt. Allemaal gewichtsbesparende maatregelen die al 9 kg winst opleveren. De carbon achterklep (- 6,6 kg), achterbumper en de sideblades (- 6,7 kg) dragen daar nog toe bij. In het remsysteem (bekrachtiger, schijven, remklauwen) werd in totaal 5 kg ‘gevonden’ en bij de accu zelfs 9,4 kg. Ook de vloerbekleding is lichtgewicht (- 7,9 kg) en de stoelen leveren dankzij hun met glasvezel versterkte schaal (- 31,5 kg) eveneens een belangrijke bijdrage. Daarnaast is gebruik gemaakt van lichtere en dunnere staalsoorten, waardoor de totale gewichtsbesparing op 100 kg uitkomt.

Nog scherper uiterlijk
De Audi R8 GT valt ten opzichte van de andere modellen binnen de reeks op door een nog sportiever uiterlijk. Dat begint met de splitter aan de voorzijde, maar ook de standaard LED-verlichting en de extra luchtopeningen springen in het oog. De extra forse sideblades van koolstofvezel zijn evenals de carbon-buitenspiegels een uniek GT-kenmerk. Dat geldt tevens voor de grote achtervleugel van koolstofvezel en de diffuser, die beide nadrukkelijk naar de racerij verwijzen. Mede door deze aerodynamische hulpmiddelen genereert de Audi R8 GT nog meer downforce dan de reguliere versies.

De Audi R8 GT is standaard uitgevoerd met de razendsnel schakelende sequentiële zestraps R tronic-transmissie. De automatische modus kent een Comfort- en een Sportstand; handmatig schakelen kan dankzij stuurpaddles. Launch Control is standaard – dit zorgt voor de snelst mogelijke staande start.

Efficiënt onderstel
Uiteraard beschikt de Audi R8 GT over quattro-vierwielaandrijving. De krachtverdeling is normaal als volgt: 15% naar de voorwielen en 85% naar achteren. Indien nodig kan de verhouding echter ook 30-70 bedragen. Een sperdifferentieel achter zorgt voor een extra sportief weggedrag. Vergeleken met de andere R8-modellen beschikt de nieuwe GT-versie over een verder verlaagd onderstel (-10mm) en handmatig instelbare vering. Ook de hogere camberverhoudingen (voor en achter) dragen bij aan een nog preciezer weggedrag. Het ESP heeft een sportmodus, die even spectaculair als veilig overstuur toelaat. Voor circuitgebruik is het ESP volledig uitschakelbaar en zijn speciale cup-banden beschikbaar. De Audi R8 GT heeft standaard 19-inch lichtmetalen wielen en keramische remschijven waarin koolstofvezel is verwerkt.

Audi R8 GT motor

Audi R8 GT motor

Audi R8 GT interieur

Audi R8 GT interieur

Sportief interieur
De sportiviteit van de Audi R8 komt ook in het interieur tot uiting dankzij onder meer speciale sportstoelen, alcantara bekleding van stoelen, stuur en dakhemel, witte wijzerplaten met R8 GT-logo en diverse aluminium accenten. Voor de liefhebbers is er het racing-package dat bestaat uit een roll bar (rood of zwart), vierpuntsgordels, een brandblusser en een draaiknop om de stroomvoorziening uit te schakelen.

Het is nog niet bekend hoeveel exemplaren van de Audi R8 GT naar Nederland komen. Wij zelf hopen in ieder geval op die ene, op het verlanglijstje.

Related Blogs

One Comment »

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.