Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Sport

Audi Autosport

Submitted by on 03/12/2008 – 17:43No Comment
Audi Motorsport R8 LMS
Audi is in het nieuwe seizoen op drie fronten vertegenwoordigd in de autosport. Het merk zal weer furore maken op de 24 Uren van Le Mans, maar nu met de nieuwe LMP1-racewagen met TDI-dieselmotor. Terwijl de door-ontwikkelde Audi A4 ongetwijfeld hoge ogen gaat gooien in het DTM. Met de nieuwe Audi R8 LMS biedt Audi Sport bovendien voor het eerst een raceauto aan die speciaal is ontwikkeld om door klantenteams te worden ingezet.

“We weten hoe belangrijk de autosport voor het succes van Audi als merk is,” zegt Michael Dick. Hij is lid van de raad van bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor technische ontwikkeling en daarmee ook voor de autosport. “Daarom stond het voor ons vast dat Audi ook in economisch moeilijke tijden op het circuit aanwezig zal zijn. Voor ons is het wel belangrijk, dat we in categorieën actief zijn, waarin de verhouding tussen kosten en opbrengsten goed is.”

Le Mans
In juni van dit jaar behaalde Audi de achtste zege tijdens de klassieke Franse lange-afstandsrace. Dat schept een soort van morele verplichting. Dat moet dus in het seizoen van 2009 minimaal herhaald worden. Daarom wordt voor de volgende editie een nieuwe sportwagen volgens het LMP1-reglement ontwikkeld. De Audi R15 TDI ziet er op het eerste gezicht al anders uit dan de Audi R10 TDI en beschikt over diverse innovatieve details. De krachtbron is niet alleen kleiner, maar ook lichter en zuiniger. Kwaliteiten die zwaar meetellen op het circuit. De eerste tests vinden nog dit jaar plaats, de auto zal tijdens de 12-uursrace van Sebring op 21 maart 2009 voor het eerst in actie komen. Op Le Mans brengt het Audi Sport Team Joest drie nieuwe R15 TDI’s aan de start.

DTM-kampioensauto
In de DTM start Audi als titelverdediger met een verder ontwikkelde versie van de kampioensauto van 2008. Audi wil het eerste merk in de historie van de nieuwe DTM worden dat drie keer op rij de titel wint. De verbeterde versie van de auto die in 2008 acht pole-positions en zes overwinningen behaalde, draagt de interne codenaam ‘R14 plus‘. Audi zet de samenwerking met de teams Abt Sportsline, Phoenix en Rosberg voort. De rijders zullen worden gekozen uit het kader dat ook in 2008 in de DTM en met de R10 TDI voor Audi actief was.

GT3-uitvoering van de Audi R8
Met de GT3-uitvoering van de Audi R8 heeft Audi voor het eerst een raceauto ontwikkeld die specifiek door klantenteams kan worden ingezet. De Audi R8 LMS wordt aangedreven door een meer dan 500 pk krachtige V10-motor en wordt vanaf het najaar van 2009 geleverd met een richtprijs van 262.000 Euro plus BTW. Komend jaar al is de nieuwe R8 LMS op het circuit te zien: Audi plant de deelname met klantentauto’s aan diverse Europese raceklassen en de 24-uursrace op de Nürburgring. Een eigen fabrieksteam is niet gepland. Als rijders zijn Christian Abt, Frank Biela en Frank Stippler nauw bij de ontwikkeling van de Audi R8 LMS betrokken.

“In 2008 hadden we het omvangrijkste en succesvolste autosportprogramma in de geschiedenis van Audi”, verklaart Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich. “Dat willen we in 2009 voortzetten. Het is duidelijk dat in tijden van economische moeilijkheden ook de autosport een bijdrage moet leveren bij het terugdringen van de kosten. Daarbij zijn we des te meer verheugd, dat we een manier hebben gevonden om met de sport-prototypes en de DTM onze twee grote projecten voort te zetten en daarnaast met het GT3-klantenprogramma een derde project op te zetten. Dat laat zien hoe belangrijk de autosport voor Audi is.”

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.