Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Autonieuws, Featured

Audi A4 2.0 – zúnich

Submitted by on 29/04/2009 – 13:14No Comment
Audi A4 TDIe, zuinig en snel

Audi A4 TDIe, zuinig en snel

Hij is zo dorstig als een geheelonthouder in een vat bier. Met z’n brandstofverbruik van nog geen 1 op 20 sta je te tanken met een glimlach van oor tot oor. Tenminste als je bij de Audi-dealer gekozen hebt voor de nieuwe en efficiënte Audi A4 TDIe in plaats van zo’n ordinaire Audi R8 V10. En hoewel je met de Audi R8 V10 helemaal de blits maakt over de boulevard, krijg je met een stroom van zinvolle argumenten over het verbruik en de kostenbesparing iedere boulevardbezoekster omver. 

 

De nieuwe Audi A4 2.0 TDIe staat vanaf juli in de showroom en accelereert de deur uit in 9,5 seconden. Dan zit je op de honderd. Aan de topsnelheid kunnen we eigenlijk niets verkeerds ontdekken. In Nederland hoogst illegale snelheden zullen binnen no time op de teller staan. Oom Agent en de Staatskas zullen je er dankbaar voor zijn. Om de top van 215 km/h te bereiken kun je dan het best even uitwijken naar onze Oosterburen.

Start/stop systeem
Sommige auto’s zijn al voorzien van een start- en stopsysteem, waarbij de motor automatisch afslaat wanneer de auto tot stilstand komt. Bij de Audi A4 is dat al niet anders en dat gebeurt wanneer de koppeling niet is ingetrapt en de versnellingspook in de neutraal staat. Trap je de koppeling in, dan start de motor. Hoewel we ons nog steeds afvragen hoe en of er nu werkelijk energie bespaard wordt – tenslotte vraagt zo’n startmotor ook nog wel een stoot energie, vooral wanneer deze in het stadsverkeer vaak wordt gebruikt – weet het start-stop-systeem tijdens de genormeerde testcyclus het verbruik met circa 0,2 l/100 km te reduceren.

Brandstofbesparende Banden
Dit e-model heeft verder een handgeschakelde zesversnellingsbak met een langere eindoverbrenging, zodat het toerental in iedere versnelling lager is. Ook het motormanagement is op maximale efficiency geprogrammeerd. De brandstofbesparende banden met lage rolweerstand in de maat 205/60/16 zijn exclusief voor de e-modellen van de Audi A4.

Het terugwinnen van remenergie maakt eveneens deel uit van het pakket maatregelen. In combinatie met een vernuftige werking van de dynamo, zet dit systeem de overvloed aan kinetische energie die tijdens het remmen vrijkomt, om in elektriciteit. De vrijgekomen energie wordt in de accu opgeslagen. Als de auto daarna weer accelereert, voert de accu de stroom weer terug naar het boordnetwerk, waarmee de dynamo wordt ontlast en daarmee voor brandstofbesparing zorgt.

En verder wordt de Audi A4 2.0 TDIe met nog meer vernuftige speeltjes uitgerust om uiteindelijk tot een lager brandstofverbruik te komen. Maar als we dan nog even in het kader van het milieu kritish mogen blijven: waar ligt het keerpunt als je zaken als energieconsumptie, afvalverwerking en andere zaken die met de productie van zo’n milieuvriendelijke Audi incalculeert? Er gaat natuurlijk een bult electronica in zo’n potente vierwieler. Ooit werd eens door GreanPeace uitgerekend dat de milieubelasting van ongeveer veertig jaar lang vervuilend rondpruttelen in je auto ongeveer gelijk is aan die van de productie van een nieuwe auto. Dat zal wel niet minder zijn geworden. 

Maar gaat het uiteindelijk om die kamerbrede glimlach aan de pomp en de zinvolle argumenten tegen de boulevardbezoekster, dan zit je met deze nieuwe Audi goed.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.