Headline »

Maserati GranCabrio Sport – het nieuwe speeltje

28/07/2011 – 15:45 | 2 Comments

Helemaal gestoord word je ervan. Ben je nog niet zo lang geleden verwend met een speeltje als de Maserati GranCabrio convertible, word je vervolgens hebberig gemaakt met de opvolger

Read the full story »
Autoboeken

Zo af en toe komen er ook nog wel eens autoboeken uit. En heel misschien horen wij daarvan. Bijzonder nieuws, dat wij je nooit zouden willen onthouden.

Autonieuws

Natuurlijk de meest omvattende rubriek bij iCar Auto Nieuws, dat is duidelijk

Evenementen

Er worden natuurlijk ontzettend veel auto-evenementen georganiseerd in Nederland. Een selectie daarvan vind je hier.

Klassiek

Er komen steeds meer klassiekerliefhebbers bij, die passen allemaal in deze rubriek.

Internationaal (Engels)
Home » Autonieuws

Alfa Romeo MiTo – vijf Euro NCAP sterren

Submitted by on 29/11/2008 – 18:19No Comment
De Alfa Romeo MiTo is de veiligste auto in het compacte segment, zo denkt tenminste de jury erover die de Alfa Romeo MiTo vijf sterren heeft toebedeeld in de Euro NCAP classificatie. De compacte Italiaan kreeg een score van 36 uit de 37 te behalen punten voor de bestuurder en passagier.

Daarnaast kreeg de Alfa Romeo MiTo een uitstekende beoordeling in de nieuwe test die Euro NCAP heeft geïntroduceerd, om de capaciteit van de voorstoelen te beoordelen en een ‘whiplash’ te verhinderen. Uit de resultaten van Euro NCAP’s eerste whiplashtests blijken slechts vijf van de 25 geteste autostoelen te voldoen aan deze veiligheidseisen. Onder deze vijf als ‘goed’ geteste stoelen waren ook de anti-whiplash stoelen van de Alfa Romeo MiTo. Het lijkt wel een Volvo, zo veilig…

De Alfa Romeo MiTo is dan ook ontworpen en gebouwd om de maximale Euro NCAP score te halen in actieve en passieve veiligheidstests. Zo is de MiTo voorzien van de meest geavanceerde elektronische dynamische systemen, die elke kersverse rijbewijshouder tot een ware coureur met WK-aspraties maken. Het niet uitschakelbare Vehicle Dynamic Control controleert belangrijke functies zoals de Hill Holder, tractie controle, en noodstop, terwijl MSR de motorremwerking regelt en ingrijpt als de bestuurder bruusk terugschakelt waardoor de wielen zouden kunnen blokkeren. Ook ‘actieve elektronische besturingDST (Dynamic Steering Torque) en Electronic Q2 horen hierbij. Het Q2 systeem simuleert langs elektronische weg de werking van een zelfblokkerend sperdifferentieel. Het maakt zo’n Alfa Romeo MiTo bijna dodelijk saai zou je haast zeggen. 

De Alfa Romeo MiTo is, met behulp van duizenden uren virtuele simulaties en zonder fysieke prototypes te gebruiken, binnen zestien maanden ontwikkeld. De resultaten van deze simulaties zijn vertaald naar fysieke prototypes die in de fabriek in Mirafiori geproduceerd zijn. Deze prototypes zijn onderworpen aan tweehonderd testen voor de elektronische componenten en subsystemen, meer dan honderd Hyge slide impact testen en meer dan tachtig crash testen (onder andere: frontaal, zij-impact en koprol; allen op verschillende snelheden en met verschillende obstakels).

Complete bescherming is er door de standaard zeven airbags (waarvan twee multi-stage), driepunts gordels met dubbele gordelspanners en de nieuwste generatie anti-whiplash stoelen die ervoor zorgen dat in geval van een botsing de impact voor bestuurder en passagier verminderd wordt. Daarnaast zorgen de draagbalken in de gehele body (onder andere in de deuren, motorkap en dashboard) voor extra veiligheid. Ook de stoelen en stuurkolom zijn ontworpen met veiligheid in het achterhoofd.

De Alfa MiTo is tevens uitgerust met preventieve veiligheid zoals koplampen met dagrijverlichting (Daytime Running Lights). De koplampen gaan automatisch aan bij het starten van de motor. Vanaf 2012 zal dit wettelijk verplicht worden. Daarnaast is de Alfa MiTo uitgerust met LED achterlichten, deze branden feller en lichten tot 100 keer sneller op. Hiermee dragen ze ook bij aan de veiligheid.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.